A fa – témanap

2018-05-08 13:36:18


A globális felmelegedés, vízhiány, csökkenő energiakészlet, klímaváltozás, a környezetszennyezés veszélyei fenyegetik Földünket, és hogy tegyünk ellene, mindannyiunk feladata. Ökoiskolaként hisszük, hogy minden tanulónk sokat tehet a Föld védelméért. Meg is ragadunk minden kínálkozó lehetőséget, amely ezt a szemléletet közvetíti számunkra. Idén is csatlakoztunk az Emberi Erőforrások Minisztériumának Fenntarthatósági Témahét projektjéhez, amely az „Égig nőnek-e a fák?” címet kapta. A projekt sokszempontú megközelítésben foglalkozott a fák jelentőségével, az élő fa természeti-esztétikai értékével, szerepével az ember életében. Több tanórán is a fáké volt a főszerep. Témanap

Biológia órákon beszélgettünk a fák evolúciós- és biológiai jelentőségéről, majd érdekes fákkal ismerkedtünk az internet segítségével. Fakímélő csomagolóanyagokat szortíroztunk, és évgyűrűket számláltunk. Nagyon tanulságos volt, ahogy saját szemünkkel láthattuk, miként mutatják a fák évgyűrűi a klíma szárazabbá válását. A foglalkozást David Attenborough rövid kisfilmjével zártuk: „Milyen szép is a világ”.

Matematikai megközelítésben olyan kérdésekre kerestük a választ, hogy Milyen magas lehet az út szélén álló akácfa? „ Hogyan mérjük meg az élő fa magasságát? Összeszedtük tanórai felszerelésünket és bár órarendileg matematika volt, irány a természet! Háromféle mérési módszerrel ismerkedhettek meg a diákok. Csoportokba szerveződtek a tanulók. Voltak, akik az árnyék segítségével, voltak, akik egy bot és óriás lépések segítségével, és voltak, akik T alakú mérőeszközt használtak a feladat megoldásához. A mért eredményekből átlagot számoltak, vizsgálták az átlagtól való eltérést, majd összehasonlították a különböző módszerrel mért eredményeket. Megállapították a sok mérés átlagából, hogy megközelítőleg milyen magasak a mért fák. A csapatok kiváló munkát végeztek, szinte minden módszerrel hasonló eredményeket kaptak. Egy év múlva megismételjük a méréssorozatot és kíváncsian várjuk, hogy mennyit nő majd az akácfa illetve mennyit nőnek a kiszemelt cseresznyefák.

Technika órán régi, fából készült építményekkel foglalkoztunk. A 3-4 fős csapatok két-három, borítékba tett kirakót kaptak, amit nagyon gyorsan összeállítottak. Az épület leírását 9 szövegből kellett kiválasztaniuk, és egymásnak bemutatniuk. Beszélgettünk - és ezzel kapcsolatban kísérletet is végeztünk - arról, milyen módokon lehet fa elemeket egymáshoz illeszteni. Gyufagerendákból építettünk többemeletes házakat, készítettünk kazettás plafont - a tákosi mezítlábas Notre Dame mintájára. Levezetésképpen forgószínpad szerűen játszottunk: fakockákból templomot építettünk, memóriáztunk és jengáztunk.

Könyvtárhasználati irodalom órákon bejárhattuk – ha csak térképen is – Magyarországot, miközben olyan híres fákba botlottunk, mint Mátyás király fája Tiszaigaron, a hédervári Árpád-fa, Petőfi-fája Dömsödön, Patkó Bandi fája Darányban, vagy akár a budafoki Ősök-fája. Ez a felsorolás csak néhány híresség a fák családjából, amelyeknek legendájával is megismerkedhettünk. Rejtvényeket készítettünk a hozzájuk kapcsolódó történetek alapján, sőt néhányunkat a téma versírásra késztetett. Kutatómunkát végeztünk, hogy olyan magvas gondolatokat, idézeteket véssünk- ha nem is kőbe,- hanem fára, amelyek útravalóul szolgálhatnak számunkra a környezetvédelemmel, a természet e csodás teremtményeivel, a fákkal kapcsolatban.